Utstillingsåpning lørdag 12.11. kl. 13.00.
12.11 - 11.12. Alle dager 13 - 18.
Kunstnerne er til stede på åpningsdagen.

Fredrik Skavlan & Kari Skavlan
Carl Oscar Schelbred
Cathrine Knudsen
Erling Valtyrson


FREDRIK SKAVLAN & KARI SKAVLAN
Haren & Skilpadden

Den ene jobber fort med pennesplitt og pensel, den andre jobber langsomt med å få alle trådene på riktig plass. «Haren & Skilpadden» er tittelen når sønnen Fredrik (56) og moren Kari (88) stiller ut sine arbeider sammen for første gang – ekstremt ulike, og nært beslektet.

Fredrik Skavlan (f. 1966, Oslo) leverte som ung gutt tegneserier til Dagbladet, Aftenposten og Det Nye. Etter Berg Videregående begynte han i 1987 sin pressekarriere i Morgenbladet, der han fikk jobb som tegner og journalist. Siden jobbet han sommeren 1990 som kulturjournalist for Aftenposten og i Dagbladet i 1996. 

Skavlan arbeider primært med pennesplitt og tusj direkte på hvitt papir og fargelegger med akvarell. I tillegg til sin egen Skavlans Ark  har han illustrert flere bøker, deriblant mat- og reisebøker for Erik Fosnes Hansen og Klaus Hagerup, Sidsel Mellbyes oversettelse av Peter Pan og Unni Lundells barnebokserie «Nifse Nella». Han ble av Frode Øverli valgt først i Egmonts serie «Pondus anbefaler», med boken Skavlans samlede som utkom i 2015.

Det er snert og liv i streken til Skavlan. Han har god kontroll på pennesplitten og den flytende, litt uforutsigbare tusjen. Pennesplitten gjør streken dynamisk med variasjoner i tykkelse og sammen med akvarellfarger blir tegningene levende og umiddelbare. I 35 år som tegner har Fredrik Skavlan gledet tusenvis av lesere med elskelige figurer og treffende, aktuell humor.

Fredrik Skavlan er kjent for de aller fleste som programleder i en rekke vellykkede talkshows, fra Absolutt i det nystartede NRK2 i 1996, til Sommeråpent, Krafttak mot kreft, Underholdningsmaskinen, bryllupet til kronprinsparet, det svært populære Først og sist, og ikke minst Skavlan, en norsk-svensk produksjon med verdenskjente gjester. Skavlan har fått Riksmålsforbundets lyttepris og Gullruten flere ganger.




Kari Skavlan (f. 1934, Oslo) er utdannet ved Statens Håndverk- og Kunstindustriskole og Statens Kvinnelige Industriskole. Hennes far var scenograf og hun vokste opp blant teater og kulisser. Hun ville jobbe som kostymetegner og studerte fire år ved SHKS. Etter studiene ble hun fast designer av klærne til Ivo Caprinos dukker. Karis mor og mormor hadde som mange kvinner på den tiden lange tradisjoner med håndarbeid. Disse kvinnene ble sjelden sett uten en eller annen form for tekstilprosjekt i hendene. For Kari ble det naturlig å gå fra kostyme til tekstil og vev. 

Kari Skavlan opprettholder en urgammel norsk håndverkstradisjon i arbeidet med sine billedtepper. Gjennom grundige studier av middelalder-tepper har hun funnet tilbake til gamle teknikker og materialbruk. Dette kombinerer hun med muntre sidesprang til andre tekstilteknikker som applikasjon og broderi. Resultatet er høyverdige billedtepper, fulle av detaljer og svært dekorative. Hennes ufravikelige krav til det gode håndverk, med kvalitet i hver minste detalj, sikrer hennes arbeider nærmest evig liv.

De siste årene har Kari Skavlan arbeidet mest med applikerte komposisjoner, hvor hun broderer med ulltråd på møbelstoffer, i harmoniske fargekombinasjoner. Motivene er ofte trær, fugler, ornamenter og langstrakte skikkelser.

Symbolikken og gjennomgangstematikken dreier rundt nettopp naturen, mennesker, organiske former, fragmenter av kirkekunst, bysantinsk kirkemaleri og assosiasjoner til gammel norsk rosemaling.

Kari Skavlan har hatt en rekke separatutstillinger og har flere betydelige offentlige innkjøp bak seg.

Kari og Fredrik Skavlan inntar det store Magasinet på Soli Brug med til sammen nærmere 70 arbeider.





CARL OSCAR SCHELBRED
Maleri

Carl Oscar Schelbred (f. 1957, Sandefjord) er et sentralt navn i norsk malerkunst. Han er utdannet ved SHKI og Statens Kunstakademi, og innkjøpt av bl.a. Nasjonalgalleriet, Bergen Billedgalleri, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Statoil og Haugar Vestfold Kunstmuseum. Han har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utIand. I 2007 ble over 120 arbeider av kunstneren vist på en retrospektiv utstilling på hele Haugar Vestfold. På denne utstillingen tar han utgangspunkt i objekter som daglig omgir oss og som han behandler med en utpreget sans for koloritt. Gjennom hans umiddelbart tiltalende formspråk lades tilsynelatende hverdagslige objekter med poetiske kvaliteter.

“Jeg jobber med stillheten, prøver å omgjøre tomhet til en styrke”





CATHRINE KNUDSEN
Maleri & Monotypi

Stille bevegelser

Cathrine Knudsen (f. 1974, Bærum) er autodidakt og bor og arbeider i Oslo. I 20 år har hun skapt kunst som reflekterer naturens stillhet og sakte fortellinger i sarte fager og organiske stiliserte former. Det er den kontinuerlige prosessen av forfall og fornyelse i naturens som inspirer. Det er poesi, skjørhet og stillhet. Det som slites ned og bygges opp på samme tid. Lag på lag med naturens egne historier. Oljemaleriene kan betraktes som abstrakte tilnærminger til naturens egne prosesser, bevegelser og strukturer.

Utstillingen hos Soli Brug viser nye oljemalerier hvor høsten har satt sitt spor. Dette gjennom formbruken og den varme høstpaletten. Delikat enkelhet og ro er avgjørende. Oljemaling i flere tykke lag skaper en kraftig dybdeeffekt og gir ulike strukturer i overflaten. Bladgull er lagt på på noen verk som en effekt av lys og renhet. Noen av maleriene har sterke fargestikk - noe du også vil kjenne igjen i monotypiene som vises på utstillingen.

Monotypi er en grafisk teknikk som gir ett enkelt trykk i motsetning til vanlig grafikk som gir flere trykk av samme motiv. Hvert bilde er unikt som en original. Utstillingen består også av en serie mindre monotypier kalt «Utsnitt». Så selv om formatet er mindre ønsker kunstneren å gi følelsen av et utsnitt av noe større, men som likevel er ett selvstendig verk. Store fargevariasjoner, men også skjøre og sarte verk vil prege veggene på Soli Brug. Sartheten og roen i bildene er helt sentral også vist i monotypiene.

Knudsen har tidligere i år utsmykket hele Havila Kystrutens nye hurtigrute «Castor» i alle sosiale soner med hele 36 verk. Hun har også gjort utsmykninger for bla. Asker og Bærum Tingrett, Østerås Skole, Sparebank 1 Oslo og Akershus for å nevne noen. Hun er innkjøpt av bl.a. Bærum kommune (Rådhuset), Eidesvik Rederiet, TV 2 og Klepp Kommune. Hun har hatt soloutstillinger på anerkjente gallerier som bla. Gulden Kunstverk, Hamar Sagbladfabrikk, Bærum Kunstforening, Galleri Fineart og Hadeland Glassverk.





ERLING VALTYRSON
Mezzotint

Erling Valtyrson (f. 1955) jobber med dyptrykksteknikken mezzotint og regnes for å være i verdenstoppen innen denne teknikken. Dette er en tidkrevende grafisk framstillingsmetode som krever en enorm håndverksmessig presisjon. Den krever et godt håndlag med sylskarpe redskaper som motivet risses ned i kopperplatene med. Valtyrson jobber impulsivt. Han lager aldri skisser, noe han mener kan bidra til å miste den spontane streken. Motivene hans kan deles inn i tre grupper: Stilleben, fortellinger og portretter. De er underlige, fantasifylte og nærmest surrealistiske. Han formidler et særegent uttrykk i denne gamle og tradisjonsrike teknikken.

Valtyrson stilte ut for første gang i 1996, ti år etter at han startet sin kunstutdannelse på Bergens Kunsthåndverkskole. Siden har det blitt mange utstillinger. Han gjennomførte hele 12 separatutstillinger mellom 2004 og 2005. Han har aldri søkt om utstillingsplass. Han har faste gallerier i Paris, New York, Tokyo og i Canada, og her i Norge er han representert hos bl.a. Kunstgalleriet. Han er kjøpt inn av bl.a. Nasjonalgalleriet, Samtidsmuseet, Bergens Kunstmuseum, Dronning Sonjas Private samling, Bergen kommune og Musee Jenisch i Sveits.