Maud Angelica Behn & Lavrans Borgen: "Ung voksen".
Åpnes lørdag 20. april kl 13.00 av Tommy Sørbø

Maud Angelica Behn (f. 2003) er en 20 år gammel kunstner helt i begynnelsen av sin karriere. Hun har gått på kunstlinjen på Oslo By steinerskole, har gjennomført forskjellige akt-kurs og gått i lære hos Bjørg Thorallsdottir og Ørnulf Opdahl.

Maud hadde sin første soloutstilling “Eksperimentelle spirer” i november 2023. Hun har også vært kurator for en utstilling med Ari Behn.

I 2020 vant hun Tara-prisen for “Årets modigste kvinne”, Norsk Psykologforenings "Akuttpsykiatri-pris", prisen for “Årets stemme” i KK, for hennes åpenhet i talen hun holdt på nasjonal tv i farens begravelse og for hennes lidenskap for selvmordsforebygging. Hun har illustrert trykkene “Your Spirit” og “Glitrende diamant” der 75% gikk til LEVE, en organisasjon rettet mot selvmordsforebygging. Maud har mental helse som sin absolutte hjertesak.

Kunst er et sted for henne der det ikke finnes noe riktig eller galt, men et rom for frihet og utforsking. Der er det lov å gjøre feil og slippe seg selv løs. Der kan hun være helt seg selv uten å noen gang be om unnskyldning. Hun føler hun finner seg selv i kunsten om og om igjen. Noen ganger liker hun å sakte, men sikkert bygge opp bildet med et lite penselstrøk etterfulgt av det neste. Andre ganger liker hun å kaste maling rundt og slenge pensler, og bildet kan føles som en kaotisk storm. Det som inspirerer henne aller mest er nok mennesker. Alle måter det er mulig å være menneske på. Og alle de forskjellige måtene det går an å være vakker på. Hun liker ofte å blande mennesker sammen med farger og det abstrakte.

I kunsten til Maud liker hun å eksperimentere med ulike uttrykk og er alltid åpen for å prøve nye ting. Hun jobber både med gouache, olje, akryl, revne ark, tegning, digitaltrykk og installasjon. I Barcelona har hun studert ulike teknikker innen trykking som blant annet koldnål, mezzotint, cyanotype, silketrykk, linosnitt og sukkerakvatint. Hun liker ikke å holde seg til én teknikk, men heller uttrykke seg på mange forskjellige måter.

I 2021 skrev hun et dikt, og illustrerte, “Tråder av Tårer” på Juritzen forlag. Hun skriver ofte på skrivemaskinen hun arvet etter sin far. Da føler hun seg aller mest inspirert. Siden hun ikke kan angre eller gjøre endringer på den gamle maskinen setter hun ned hver setning mer selvsikkert. Hun beskriver det som om ordene sitter fast i tastene og flyr ut når hun først starter å trykke blekk på arket. Det er selvfølgelig fortsatt mye omskrivinger, men hun føler hun skriver diktene hun blir mest fornøyd med når hun skriver på en gammeldags skrivemaskin -  og lytter til jazz! Å skrive dikt får ofte bilder til å spinne i hodet hennes, og å male får ofte fragmenterte biter av et dikt til å dukke opp i tankene hennes. For henne henger dikt og kunst ofte sammen. Derfor lar hun de to kunstformene ofte spille sammen.

I tillegg til kunsten har Maud vært ivrig deltager deltatt på både Maskorama og Kokkeskolen. 


Maud Angelica Behn, Jeg ser deg



Lavrans Borgen
(f. 2003) er en Drammensbasert kunstner, som arbeider innenfor et abstrahert og fargerikt formspråk. Lavrans kunstneriske univers består hovedsakelig av portretter med kraftig sort kontur og detaljrike bakgrunner. 
Borgen er opptatt av å skildre egne og menneskets ulike kognitive prosesser. Han ønsker å vise menneskets ulike følelser på lerretet og at verkene skal vekke følelser, assosiasjoner og reaksjoner hos betrakteren.

De fargerike motivene hans har alltid en dypere mening og et budskap. Menneskets indre følelsesliv er særlig viktig for kunstneren, og han ønsker å skape større åpenhet for å kunne snakke om psyken og således senke terskelen for å søke hjelp. 

Vi står ovenfor enorme forventninger og et voldsomt informasjonspress som kan resultere i indre mental nedbrytning, noe jeg selv har kjent på. Jeg håper kunsten min kan skape gjenkjenning hos andre, og derigjennom fellesskap - vi er ikke alene. 

Borgen jobber ofte seriebasert, og med serien "DESIGUAL" ønsker han å uttrykke de mer harmoniske sidene ved livet. En annen serie er "Bohemene" hvor Borgen har laget egne karakterer basert på 1800- tallets bohemskikkelser. 

DESIGUAL-serien er bilder som preges av varme, klare farger og tydelige motiver. Bildene er bygget opp av fargefelter adskilt med sorte og hvite linjer. Dette gir et klart og stilrent uttrykk. Bildene er mettet med farge, men likefult luftige. Personer og dyr er fremstilt mot en livfull bakgrunn, der motiv og bakgrunn fremhever hverandre. Desigual-bildene balanserer det grafiske mot det organiske, det enkle mot det uttrykksfulle.

Motivene i Desigual-serien formidler en ro - det er godt for betrakteren å hvile øynene på maleriene. Mennesker og relasjoner er fremstilt med tydelighet og varme. Borgen utforsker blant annet familierelasjoner - mor og sønn, far og sønn, og søskenrelasjoner. Her er trygghet, hengivenhet og takknemlighet. Sinnsstemningene i bildene kommuniserer med betrakterens egen historie og nære relasjoner, og med lengsler som ligger i oss alle.

Med sin fargerikdom kommer Desigual-seriens bilder betrakteren i møte med på en åpen og vennlig måte. Bildene gir umiddelbart noe til den som ser - direkte og tydelig. Samtidig har bildene mer å by på, om motivene får tid til å virke på betrakteren. Lavrans Borgen fremviser stor variasjon i denne serien, men alle maleriene bærer den unge kunstnerens klare preg og gjenkjennelige uttrykk.

I Bohem-serien møter malerienes figurer betrakteren med en selvbevisst, underfundig og sløy holdning. Lavrans Borgens bilder er delvis inspirert av Kristiania-bohemen og kretsen rundt Hans Jæger. Ansiktene er enkelt og grovt fremstilt, men likefult uttrykksfulle og flertydige. Det er sleske blikk og rykende sneiper. Menn med hatt, vendt halvt utover, halvt innover. Sannsynligvis nokså brisne, med en klar underliggende humor og livsglede. En guloransje barbelysning hinter om lysskye bedrifter i Bohem-seriens drømmende motivkrets. Her er også stilleben komponert med penger, alkohol og våpen. Fargevalget, de halvtomme glassene og bruken av glitrende gull får frem omfavnelsen av nåets rikdom og muligheter. Kommentarer skrevet med tusj røffer opp uttrykket, og bringer inn elementer fra graffitiens protest mot det etablerte.

Bohem-bildene tematiserer det å bevege seg i grenselandet for det akseptable. Vi får inntrykk av at rikdommen og levemåten hos disse litt tidløse bohemene ikke er tilkjempet med helt lovlige midler. Her er brudd med det bestående og med konvensjonene, et brudd bohem-figurene fremviser med skamløs og selvbevissthet stolthet.

I denne serien kommer både betrakteren og vår tid i møte på tvetydig vis. Bildene appellerer til trangen vi har til å slippe hemningene, meske oss i egen rikdom, og å gi etter for appetitt og livsbegjær. Samtidig er bildene en kommentar til tiden vi lever i, der forbruk og levestandard forteller om kortsiktighet, et fokus på nået, og en blindhet for morgendagen. Tematikken i Bohem-serien formidles med en ungdommelig og tiltalende enkelhet av Lavrans Borgen. Her er saftige motiver, varme farger og en god porsjon humor.



Lavrans Borgen, The Grand Cru Meeting






Samarbeid  -  "Ung voksen"

Samarbeidet mellom Maud og Lavrans har for dem begge vært lærerikt, spennende og tillitsfullt. De har jobbet i Lavrans sitt atelier i Drammen. De har jobbet i en intens og konsentrert periode, der de produserte fem samarbeidsverk. Fire malerier og ett trykk. Til tross for svært forskjellige uttrykk og formspråk, har de flere ting til felles. Spesielt livsfasen de begge er i, betegnet som «ung voksen». Dette har også vært tematikken de har hatt som baktanke i disse verkene. De har drøftet mye om de ulike sidene rundt det å skulle opp og frem i livet, både som kunster og som menneske. Både utfordringer og usikkerheter, men også friheten og det spennende man har i vente. 
De har fått innsikt i hverandres tanker og kreative prosesser ved å male på samme lerret.  Det å være kunstner kan på mange måter være et litt ensomt yrke, så disse unge kunstnerne har satt stor pris på denne perioden de nå har jobbet sammen.

Dette er ikke første gang de samarbeider. I fjor ble to fellesverk solgt på auksjon som ga 96.000,- kroner til Mental Helse for ungdom.




Behn/Borgen, Veien deler seg i to, og jeg blir klemt i midten