Kari Skavlan - Tekstil
Kari Skavlan (f. 1934, Oslo) er utdannet ved Statens Håndverk- og Kunstindustriskole og Statens Kvinnelige Industriskole. Hennes far var scenograf og hun vokste opp blant teater og kulisser. Hun ville jobbe som kostymetegner og studerte fire år ved SHKS. Etter studiene ble hun fast designer av klærne til Ivo Caprinos dukker. Karis mor og mormor hadde som mange kvinner på den tiden lange tradisjoner med håndarbeid. Disse kvinnene ble sjelden sett uten en eller annen form for tekstilprosjekt i hendene. For Kari ble det naturlig å gå fra kostyme til tekstil og vev.
Kari Skavlan opprettholder en urgammel norsk håndverkstradisjon i arbeidet med sine billedtepper. Gjennom grundige studier av middelalder-tepper har hun funnet tilbake til gamle teknikker og materialbruk. Dette kombinerer hun med muntre sidesprang til andre tekstilteknikker som applikasjon og broderi. Resultatet er høyverdige billedtepper, fulle av detaljer og svært dekorative. Hennes ufravikelige krav til det gode håndverk, med kvalitet i hver minste detalj, sikrer hennes arbeider nærmest evig liv.
Kari Skavlan opprettholder en urgammel norsk håndverkstradisjon i arbeidet med sine billedtepper. Gjennom grundige studier av middelalder-tepper har hun funnet tilbake til gamle teknikker og materialbruk. Dette kombinerer hun med muntre sidesprang til andre tekstilteknikker som applikasjon og broderi. Resultatet er høyverdige billedtepper, fulle av detaljer og svært dekorative. Hennes ufravikelige krav til det gode håndverk, med kvalitet i hver minste detalj, sikrer hennes arbeider nærmest evig liv.
De siste årene har Kari Skavlan arbeidet mest med applikerte komposisjoner, hvor hun broderer med ulltråd på møbelstoffer, i harmoniske fargekombinasjoner. Motivene er ofte trær, fugler, ornamenter og langstrakte skikkelser.
Symbolikken og gjennomgangstematikken dreier rundt nettopp naturen, mennesker, organiske former, fragmenter av kirkekunst, bysantinsk kirkemaleri og assosiasjoner til gammel norsk rosemaling.
Kari Skavlan har hatt en rekke separatutstillinger og har flere betydelige offentlige innkjøp bak seg.
Kari og Fredrik Skavlan inntar det store Magasinet på Soli Brug med til sammen nærmere 100 arbeider.
Symbolikken og gjennomgangstematikken dreier rundt nettopp naturen, mennesker, organiske former, fragmenter av kirkekunst, bysantinsk kirkemaleri og assosiasjoner til gammel norsk rosemaling.
Kari Skavlan har hatt en rekke separatutstillinger og har flere betydelige offentlige innkjøp bak seg.
Kari og Fredrik Skavlan inntar det store Magasinet på Soli Brug med til sammen nærmere 100 arbeider.