Chris Reddy

Chris Reddy (f. Harstad, 1970) har tegnet helt fra barndommen. Han debuterte som kunstner i Tromsø i 1984, som en fjerdedel av gruppen unge gutter i The Tac Team, som malte graffiti på el-skap og samvirkelagsvegger frem til 1987. Etter endt videregående tok han kunstskolen i Kabelvåg i Lofoten, Kunsthistorie på UITØ og Statens Kunstakademi i Oslo.

Reddy har valgt å jobbe med tegning som utgangspunkt for sin kunstneriske virksomhet. Tegningene blir til malerier, trykk, tepper, veggmalerier, t-skjorter og andre prosjekter, og er alltid del av et konseptuelt univers som er nøye gjennomtenkt før det blir utført, selv om selve utførelsen kan skje spontant.

Reddy har hatt utstillinger i Norge, Tyskland, Sverige og USA og også gjort prosjekter med klesmerket The North Face, TOM WOOD og kunstnere i Los Angeles. Reddy hadde sin siste soloutstilling hos Filo Sofi Arts på Manhatten i New York og var den første og hittil eneste kunstner som har hatt rollen som offisiell Sjakk OL-kunstner under arrangementet i Tromsø i 2014.

SIGNLANGUAGES

Bakgrunnen for Signlanguages er en nysgjerrighet for hvordan ORDET er det som ordner våre tanker og som igjen fører til den orden vi forsøker å ha i våre mentale og fysiske liv. I bibelsk forstand ble verden til gjennom ordet som gud talte. Lesning og tolkning av bibelen er i stor grad den viktigste bakgrunnen for den vestlige kulturen i dag. Signlanguages-serien er en slags retur til graffitien i den forstand at det er spontant utformede fonter, strek og fargebruk som gir disse assosiasjonene. Men Reddy er her interessert i hvordan sammenkoblinger av ord skaper mening utfra hvordan man setter dem sammen i sitt eget hode – på nytt, igjen og igjen, uten at den orden som ordene er ment å skape finnes der fra før. Det er et eksperiment med hva språk, tegn, symboler og tekst kan være og hva slags muligheter for forståelse som kan oppstå spontant i betrakteren. Det Reddy gjør her er å snu poenget med tekst på hodet, abstrahere og dekode mening fremfor å uttrykke den og faktisk forsøke å rote det hele til på en slik måte at muligheten for ny erkjennelse, orden eller mening oppstår.
9 Produkter